Acasa Stil de viata Varza de Bruxelles: Benenficii incredibile pentru sănătate

Varza de Bruxelles: Benenficii incredibile pentru sănătate

de BeCool

Varza de Bruxelles face parte din familia cruciferelor, fiind rudă cu broccoli, conopida și varza kale. 

Chiar dacă are dimensiuni mici, varza de Bruxelles este foarte hrănitoare, aromată și poate fi inclusă într-o mulțime de preparate culinare.

  • Încărcată cu vitamine, antioxidanți și nutrienți, această legumă oferă beneficii importante pentru sănătate, ajutându-te să îți menți corpul puternic. Ea poate fi savurată crudă, la grătar, la abur, prăjită și friptă.

Varza de Bruxelles conține multă substanță naturală pe bază de sulf, cu un nume care este un pic mai greu de pronunțat: glucozinolat glucobrasicina. 

  • Consumul ridicat de varză de Bruxelles și de alte legume crucifere poate ajuta la protejarea împotriva mai multor forme de cancer: de stomac, plămâni, rinichi, sân, vezică urinară și prostată. 

Varza de Bruxelles conține și carotenoizi, pigmenți colorați găsiți în plante, care sunt buni pentru ochi. 

Scurtă istorie a verzei de Bruxelles

brussel-sprouts.jpg

Originară din Marea Mediterană, se crede că varza de Bruxelles (Brassica oleracea var. gemmifera) a fost cultivată pentru prima dată de romani. 

  • Poate că are rădăcini străvechi, dar varza de Bruxelles, așa cum o știm noi astăzi, este o legumă foarte tânără: abia în secolul al XVI-lea, în Belgia, a fost cultivată în cantități mari. 

Apoi, acest tip de varză a fost cultivat în grădinile franceze și englezești de la sfârșitul secolului al XVIII-lea. Însuși Thomas Jefferson a cultivat varză de Bruxelles în 1812, apoi a fost introdusă în California, în anii 1900, și a făcut parte încă de la început din industria alimentelor congelate (tehnicile de congelare au fost dezvoltate în anii 1920).

Varza de Bruxelles, beneficii pentru sănătate

Combate stresul oxidativ

preparing-brussels-sprouts-159371846.jpg

Potrivit nutriționiștilor, varza de Bruxelles este bogată în glucozinolați, adică compuși antioxidanți care se găsesc în principal în legumele crucifere. Antioxidanții reduc efectele radicalilor liberi sau ale moleculelor care provoacă stres oxidativ și daune celulare atunci când sunt prezenți în cantități mari.

În timp, stresul oxidativ poate contribui la dezvoltarea bolilor cronice precum cancerul și bolile de inimă, dar o dietă bogată în antioxidanți poate reduce aceste riscuri. 

  • Varza de Bruxelles mai conține și alți antioxidanți, cum ar fi vitamina C, vitamina A și manganul, ceea ce face această legumă unul dintre cele mai bune alimente antioxidante pe care le poți mânca.

Reduce inflamația

maple-bacon-brussels-sprouts-recipe-1630035576.jpg

Deoarece antioxidanții din varza de Bruxelles combat stresul oxidativ, aceștia ajuta, de asemenea, la reglarea inflamației. Asta pentru că stresul oxidativ poate promova inflamația (și invers).

  • În plus, varza de Bruxelles este plină de acid alfa-lipoic (ALA), un antioxidant care este excepțional de bun în reducerea inflamației. 

Totodată, această legumă oferă și un acid gras omega-3 numit acid alfa-linoleic (a nu fi confundat cu acidul alfa-lipoic). Acidul alfa-linoleic, ca și omega-3 în general, controlează procesele inflamatorii din organism. Acest lucru este esențial, deoarece inflamația în exces, pe termen lung, poate duce la afecțiuni cronice, cum ar fi boli de inimă și diabet.

Este bogată în fibre și susține sănătatea intestinală

digestive-health-nl-signup.jpg

Această legumă cruciferă oferă fibre, un nutrient esențial pentru sănătatea digestivă. 

  • Este deosebit de bogată în fibre solubile, un tip de fibre care absoarbe apa în sistemul digestiv. Acest lucru creează o substanță asemănătoare gelului, care îmbunătățește consistența scaunului. Rezultatul? Mișcări intestinale mai regulate, împreună cu un risc mai mic de balonare, diaree și/sau sindrom de colon iritabil. 

În plus, fibra din varza de Bruxelles hrănește bacteriile benefice din intestin. Acest lucru ajută la menținerea echilibrului dintre bacteriile bune și rele din intestin, ceea ce este crucial pentru o digestie sănătoasă.

Totuși, dacă de obicei nu mănânci multe fibre, va trebui să mănânci mai puțină varză de Bruxelles la început. Potrivit medicilor,  creșterea rapidă a aportului de fibre (din orice aliment) poate provoca balonare, crampe și gaze. Deci, pentru a beneficia de beneficiile digestive ale verzei de Bruxelles fără efecte secundare, crește aportul încet și bea multă apă, astfel încât fibrele să aibă ceva de absorbit.

Stabilizează nivelul zahărului din sânge, reducând riscul de diabet

diabet-zaharat02.jpg

Fibrele solubile din varza de Bruxelles pot regla, de asemenea, glicemia. Iată cum! După cum am menționat mai devreme, fibrele solubile formează o substanță asemănătoare gelului în intestin. Gelul încetinește absorbția zahărului din alte alimente. Acest lucru previne creșterile de zahăr din sânge și, prin urmare, acele temute prăbușiri energetice. 

  • De asemenea, scade riscul de diabet de tip 2, o afecțiune care este legată de creșteri frecvente ale zahărului din sânge.

Acidul alfa-lipoic (ALA) din varza de Bruxelles poate ajuta și la gestionarea zahărului din sânge. ALA crește sensibilitatea la insulină, ceea ce înseamnă că celulele pot absorbi eficient glucoza pentru a controla nivelul zahărului din sânge.

Scade colesterolul rău și protejează inima

Pharmacy-1080x675.jpg

Varza de Bruxelles îți poate proteja inima și totul se datorează (surpriză!) conținutului său de fibre solubile. 

Fibrele solubile blochează absorbția colesterolului, ceea ce scade nivelul de colesterol LDL („rău”) din sânge. De asemenea, ajută organismul să elimine prin excreție mai mult colesterol. Trebuie să știi că fibrele solubile sunt leagate de colesterol. Deci, atunci când fibra părăsește organismul, colesterolul dispare împreună cu ea. 

  • Mai mult, un studiu din 2021 a constatat că consumul de legume crucifere (cum ar fi varza de Bruxelles) reduce riscul de ateroscleroză sau artere înguste cauzate de acumularea de colesterol, grăsimi și alți compuși. Ateroscleroza poate restricționa fluxul sanguin, crescând riscul de boli de inimă.

Susține funcția imunitară cu aproape la fel de multă vitamina C ca o portocală

geh.jpg

Deși citricele – cum ar fi portocala și grapefruitul – sunt excelente pentru sănătatea imunitară, ele nu sunt singurele tale opțiuni. La fel ca portocalele, varza de Bruxelles este bogată în vitamina C, un nutrient esențial pentru funcția imunitară. 

  • De fapt, conținutul de vitamina C al verzei de Bruxelles rivalizează cu cel al portocalelor: o cană de varză de Bruxelles conține 76,5 miligrame de vitamina C, în timp ce o portocală are 81,9 miligrame. 

Vitamina C susține imunitatea prin creșterea și diviziunea celulelor albe din sânge, sau a celulelor care luptă împotriva germenilor care cauzează boli. Vitamina C ajută, de asemenea, la repararea țesuturilor și la vindecarea rănilor, protejându-ți și mai mult organismul.

Bogată în vitamina K care ajută la îmbunătățirea sănătății oaselor

iStock-479572596_resize_700-gen.jpg

Varza de Bruxelles nu este de obicei asociată cu sănătatea oaselor, dar cu siguranță poate da o mână de ajutor. Varza de Bruxelles oferă vitamina K, un nutrient care activează proteinele implicate în formarea oaselor. 

  • Vitamina K joacă un rol în suprimarea și reglarea resorbției sau a distrugerii țesutului osos. Resorbția osoasă se accelerează în mod natural odată cu vârsta, ceea ce crește riscul de osteoporoză. 

Varza de Bruxelles este o sursă de top de vitamina K: o cană de varză de Bruxelles are 159 micrograme de vitamina K, ceea ce este mai mult decât doza zilnică recomandată de 120 micrograme pentru bărbați și 90 micrograme pentru femei.

S-ar putea sa va placa si asta

Lasa un comentariu